fbpx

Kliknij tutaj i przesłuchaj cały podcast lub przeczytaj poniżej:

Rozluźnianie mięśni dna miednicy? Ale po co?!

Wiem, zazwyczaj jak już słyszy się o mięśniach dna miednicy (powszechnie znanych jako mięśnie Kegla), to raczej są to informacje o wzmacnianiu, zarówno w ciąży, jak i po porodzie. Tak samo, gdy wpiszemy w wyszukiwarkę „nietrzymanie moczu”, czyli najbardziej powszechny problem związany z dnem miednicy, to wyskakują nam ćwiczenia wzmacniające.

A tu nic bardziej mylnego! Problemy z dnem miednicy bardzo często wynikają z ich nadmiernego napięcia!

A to dlatego, że mięśnie te kumulują w sobie napięcia, które powstały na skutek aktywacji części współczulnej układu nerwowego – tej części odpowiedzialnej za reakcję na stres: „WALCZ LUB UCIEKAJ!”

Weź pod uwagę, że stresem dla Twojego układu nerwowego może być zmęczenie fizyczne i psychiczne, niewyspanie, nerwy, strach, obawy, ale też uraz, w tym nacięcie krocza czy cesarskie cięcie.

Chciałabyś odzyskać sprawne ciało po ciąży, ale wciąż brakuje Ci czasu, motywacji i nie wiesz, jak się za to zabrać?

Nie jesteś sama – zgłasza się do mnie mnóstwo Mam, które mają już dość bolących pleców lub „wystającego” brzucha, ale gdzieś ulatują ostatki sił...

Jest jednak rozwiązanie!

Ciesz się sprawnym ciałem po ciąży, bez względu na to, ile masz czasu i nie trać motywacji!

Jakie mogą być objawy nadmiernego napięcia mięśni dna miednicy?

Poza wspomnianym wcześniej wysiłkowym nietrzymaniem moczu, często zdarza się ból przy współżyciu, ból w miednicy, kroczu, bóle miesiączkowe, zaparcia. Nadmiernie napięte mięśnie są niezdolne do prawidłowej pracy – nie umieją się rozluźnić, ale nie umieją też spiąć się, gdy jest to faktycznie potrzebne.

Natomiast w celu pełnej diagnozy konieczne jest wybranie się na badanie do fizjoterapeuty uroginekologicznego!

Czy można zrobić coś poza wizytą u fizjoterapeuty?

Tak! Można samodzielnie rozluźniać mięśnie dna miednicy, i tak na prawdę to rozluźnianie gorąco polecam każdej zabieganej Mamie, a nawet więcej – każdej współczesnej zalatanej kobiecie pracującej 🙂

Myślę, że każda z nas ma sporo różnych stresów, obowiązków na głowie, spraw do zamartwiania się i generalnie notorycznie brakuje nam tego „luzu”.

Jak rozluźnić mięśnie dna miednicy?

Wbrew pozorom nie jest to łatwa sprawa. Po pierwsze mięśnie te położone są głęboko i trudno je wyczuć, po drugie ciężko jest nam pozbyć się z życia stresów, po trzecie… żeby je rozluźnić musimy najpierw zająć się oddechem!

Jak opowiadałam w tym podcaście, mięśnie dna miednicy współpracują z przeponą. Jeśli w przeponie jest sztywno, to i w mięśniach dna miednicy będzie sztywno. Zacznij więc od poruszenia przepony – możesz wykonać ćwiczenie z ręcznikiem lub bandażem elastycznym/ gumą, otaczającym dolne żebra. Bierz wdech „w ręcznik”, tak, żeby poczuć, że faktycznie wdech porusza Twoje dolne żebra. Wydłużaj fazę wydechu, uspokajaj go.

Następnie możesz przyjąć pozycję np. w ukłonie japońskim (na górnym zdjęciu) – oddychaj w dolne żebra, w plecy, a na wydechu rozluźniać ciało (zwróć uwagę na szczęki i barki!)

Jeśli takie ćwiczenia są dla Ciebie nowością, to sprawdź Program 30 dni – sprawne ciało po ciąży, który bezpiecznie przywróci Ci zdrowe i sprawne ciało po porodzie (bez czasochłonnych ćwiczeń!)

Pamiętaj, że mięśnie dna miednicy pełnią bardzo ważną role stabilizacji narządów miednicy i dolnego odcinka kręgosłupa! Nie bagatelizuj żadnych problemów tego obszaru, bo odbija się to bezpośrednio na zdrowiu i jakości życia.

Co w następnym odcinku? Szykuj się na mocny brzuch, bo opowiem Ci, jak wzmocnić go po ciąży!

Masz dość zasiedzenia, braku energii i kiepskiego samopoczucia?

Chcesz cieszyć się zdrowym i sprawnym ciałem, mimo, że masz milion obowiązków na głowie?

TAK, TO MOŻLIWE!

Można cieszyć się świetną kondycją i samopoczuciem, mimo bycia w ciągłym niedoczasie i bez spędzania godzin na siłowni!

Jeśli chcesz skutecznie i bezpiecznie wrócić do formy po ciąży, nie tracąc czasu na nieefektywne ćwiczenia, to sprawdź PAKIET DLA MAM PREMIUM!

Hej, fajnie, że tu wpadłaś! Jeśli jeszcze się nie znamy, to jestem Hela Ignatowska i pomagam mamom i przyszłym mamom być w dobrej formie i cieszyć się zdrowiem poprzez świadomy trening. Dołącz do bezpłatnej grupy na Facebook’u, gdzie dzielę się praktyczną wiedzą i nie zapomnij pobrać bezpłatnych materiałów, które mam dla Ciebie w prezencie!

 

To tyle na dziś, mam nadzieję, że baterie podładowane! 💪

Dobrego dnia,

Hela | @naladujbaterie

P.s. Koniecznie odwiedź mnie na Instagramie, gdzie bywam najczęściej!

Cześć, daj znać, w czym mogę Ci pomóc!