fbpx

Jeśli jesteś mamą, to na pewno sztywności i spięcia wchodzące „tu i ówdzie” są Twoją codziennością.

Skąd taka pewność, że potrzebujesz wiedzieć, jak rozluźnić spięte mięśnie?

Po pierwsze – sama jestem mamą i nieraz wymyślam dla siebie ćwiczenia i sposoby jak rozluźnić spięte mięśnie. Mimo, że staram się jak mogę, by wszystkie czynności (noszenie, podnoszenie itd) wykonywać jak najbezpieczniej dla swojego ciała, to wystarczy chwila zapomnienia, żeby jakieś napięcie wlazło i za nic w świecie nie chciało wyleźć.

Po drugie – w mojej pracy spotykam się z wieloma innymi mamami o przeróżnym stażu i wiesz, jaka zazwyczaj jest pierwsza rzecz, o której mi opowiadają? „Hela, coś mi tu weszło jakieś napięcie i nie wiem jak to rozluźnić (pokazując zazwyczaj gdzieś na okolicę pleców lub barków), może coś poradzisz?”

Więc jeśli masz podobnie i poszukujesz sprawdzonych sposbów, jak rozluźnić spięte mięśnie to dobrze trafiłaś!

Przesłuchaj nowy odcinek podcastu, o tym jak działać, by skutecznie rozluźnić spięte mięśnie lub przeczytaj poniższy skrót:

Pragniesz wrócić do formy, ale nie masz czasu na dłuższe treningi?

Zapisz się i odbierz 20 minutowy trening z "Programu ćwiczeń dla zabieganych Mam" – całkowicie bezpłatnie!

Zyskasz świetną sylwetkę bez długich treningów na siłowni!

.

Skąd te wszystkie sztywności i spięte mięśnie?

W skrócie można powiedzieć, że:

Sztywność i spięte mięśnie to skutek ograniczonego lub nieprawidłowego ruchu

Jeśli przebywamy długi czas w danej pozycji, to jest to oczywiste, że brakuje nam ruchu. Brak ruchu to gorszy przepływ krwi i odżywienie i zaburzenie funkcji tkanek – tak w skrócie. I tak mamy sztywności i spięcie mięśni np. w okolicy stawu biodrowego spowodowane tym, że dużo siedzimy – rzadko kiedy wykonujemy w nim roatcje, mocne zgięcie czy wyprost, więc tkanki w okolicy sztywnieją.

Ale weź pod uwagę również drugą stronę medalu, czyli nieprawidłowy ruch – podobna sztywność i spięcie mięśni w tej okolicy może też być wynikiem trenowania tylko i wyłącznie biegania bez odpowiednich ćwiczeń mobilizacyjnych… Niby jest ruch, niby ruch to zdrowie, ale jednak NIE! Taki ruch wcale nie jest odżywczy i zdrowy dla ciała!

A jeśli na brak ruchu (np. siedzenie) nałożymy ruch nieprawidłowy (np. „zwykłe” bieganie bez pracy nad techniką czy mobilnością), to mamy już całe błędne koło sztywności, nadmiernych spięć i kompensacji…

Jak temu zapobiec i jak rozluźnić spięte mięśnie, jeśli już taka sztywność się pojawiła?

Oczywiście najlepszym lekarstwem na rozluźnienie spiętych mięśni i zapobieganie kolejnym spięciom będzie ZDROWY RUCH!

Jako pierwszą pomoc na rozluźnienie spiętych mięśni polecam zastosować ćwiczenia oddechowe połączone z mobilizacją, które znajdziesz w tym wpisie.

Natomiast, jak już poczujesz się nieco lepiej to zacznij działać długofalowo, by pozbyć się spięć i sztywności na stałe! Może brzmi to dość poważnie, ale spokojnie – przedstawię Ci w kilku krokach jak to ogarnąć 🙂

A żeby było Ci łatwiej zrozumieć, co i dlaczego – to mam dla Ciebie taki życiowy przykład:

Załóżmy, że notorycznie podnosisz dziecko poprzez zgięcie w plecach, a nie w biodrze i kolanach (tak jak na zdjęciu obok).

Mięśnie wzdłuż kręgosłupa nie są stworzone z myślą o dźwiganiu ciężarów. Od tego mamy najsilniejsze mięśnie czyli pośladkowe. Natomiast, ponieważ w dzisiejszym świecie mięśnie te zazwyczaj mamy nieaktywne (podziękowania dla krzesła) oraz notorycznie przyjmujemy nieprawidłową postawę ciała, to „z nabytego automatu” nie korzystamy z siły nóg i pośladków, ale męczymy właśnie kręgosłup. I pojawia się tam bolesne spięcie mięśni.

Ból kręgosłupa i ćwiczenia na plecy - poznaj przyczynę bólu kręgosłupa i się jej pozbądź oraz dowiedz się, jak rozluźnić spięte mięśnie

Załóżmy dalej, że usłyszałaś od kogoś radę „Boli Cię kręgosłup? To wzmacniaj brzuch” i zaczęłaś robić brzuszki. Jednak ten ruch jeszcze mocniej przeciążył kręgosłup, a do tego doszło typowe napięcie karku. Nieprawidłowy ruch zadziałał tak samo na niekorzyść jak brak ruchu.

Co w taki razie powinnaś zrobić, by trwale rozluźnić spięte mięśnie i pozbyć się sztywności na zawsze?

1|Obszary, które są nadmiernie spięte należy rozluźnić (np. odcinek lędźwiowy kręgosłupa poprzez kocie grzbiety).

2|Poprawić nawyki ruchowe i postawę ciała (np. podnosić dziecko przez przysiad)

3|Obszary słabe należy wzmocnić (np. mięśnie pośladków, by wspierały kręgosłup – więcej na ten temat znajdziesz w tym wpisie)

4|Nie zapomnij również o przeponie, bo od nieprawidłowego wzorca oddechowego często wszystko się zaczyna – więcej o tym tutaj!

Proste sposoby, na to jak rozluźnić spięte mięśnie

Jeśli poza napięciami czujesz też, że masz problem z garbieniem się, to zajrzyj do tego wpisu i dowiedz się, jak przestać się garbić!

Masz dość zasiedzenia, braku energii i kiepskiego samopoczucia?

Chcesz cieszyć się zdrowym i sprawnym ciałem, mimo, że masz milion obowiązków na głowie?

TAK, TO MOŻLIWE!

Można cieszyć się świetną kondycją i samopoczuciem, mimo bycia w ciągłym niedoczasie i bez spędzania godzin na siłowni!

Jeśli chcesz skutecznie i bezpiecznie wrócić do formy po ciąży, nie tracąc czasu na nieefektywne ćwiczenia, to sprawdź PAKIET DLA MAM PREMIUM!

Dopiero zaczynasz i czujesz zagubienie? Umów się na indywidualną konsultację online - dowiesz się jak działać w Twoim indywidualnym przypadku!

Hej, fajnie, że tu wpadłaś! Jeśli jeszcze się nie znamy, to jestem Hela Ignatowska i pomagam mamom i przyszłym mamom być w dobrej formie i cieszyć się zdrowiem poprzez świadomy trening. Dołącz do bezpłatnej grupy na Facebook’u, gdzie dzielę się praktyczną wiedzą i nie zapomnij pobrać bezpłatnych materiałów, które mam dla Ciebie w prezencie!

 

To tyle na dziś, mam nadzieję, że baterie podładowane! 💪

Dobrego dnia,

Hela | @naladujbaterie

P.s. Koniecznie odwiedź mnie na Instagramie, gdzie bywam najczęściej!

Cześć, daj znać, w czym mogę Ci pomóc!