fbpx

Na co uważać w ciąży? Czy w ciąży można ćwiczyć? Czy można się męczyć? Dźwigać ciężary?

Na te i inne pytania odpowiadam w dzisiejszym podcaście, który znajdziesz poniżej!

Ale żeby nie trzymać Cię w niepewności, to już na samym wstępie odpowiem Ci na pytanie „Na co uważać w ciąży?”- odpowiedź brzmi…. NA DOBRE RADY!

Chcesz przejść przez ciążę bez bólu kręgosłupa i wejść gładko w macierzyństwo?

Pobierz bezpłatny poradnik

„Jak ćwiczyć w ciąży, by cieszyć się sprawnym ciałem”

i zachowaj dobrą formę w ciąży!

.

Mnóstwo kobiet pyta mnie na co uważać w ciąży jeśli chodzi o ćwiczenia – co można robić, czego nie można

Bardzo obszernie odpowiadam na to pytanie i radzę na co uważać w ciąży nie tylko w kontekście ćwiczeń, ale i życia codziennego w poradniku „Jak ćwiczyć w ciąży, by cieszyć się sprawnym ciałem” – który możesz pobrać powyżej.

W poradniku znajdziesz super szczegółowo wyjaśnione nie tylko na co nalezy uważać w ciąży, ale i DLACZEGO! Bo mnóstwo jest ciążowych mitów zupełnie bez naukowego potwierdzenia, przekazywanych z ust do ust, od babć, ciotek i koleżanek. Ale grunt to opierać się na konkretach, na dowodach, a nie przypuszczeniach.

A więc jeśli chcesz wiedzieć na co uważać w ciąży, jak ćwiczyć, by było to bezpieczne i skuteczne – to koniecznie zacznij od poradnika!

Jeśli moje podejście do ruchu w ciąży Ci się spodoba, to zapraszam Cię w dalszą wspólną podróż w drodze do macierzyństwa!

Program grupowy dla kobiet w ciąży „Sprawna mama” pomoże Ci przejść ciążę w sprawności i dobrej kondycji, przygotować się do porodu i szybciej wrócić do formy po nim.

To nie tylko treningi, ale i szkolenia merytoryczne (również z fizjoterapeutką), sesje pytań i odpowiedzi na żywo, wspólna grupa i motywacja do działania!

A wszystko po to, by gładko wejść w macierzyństwo!

Ale wróćmy do tematu – to na co uważać w ciąży w kontekście aktywności fizycznej?

Poza dobrymi radami… 🙂

Q

Brak ruchu

Ogłaszamy światu, że jesteśmy w ciąży.

Co słyszymy w odpowiedzi?

„Dbaj o siebie – jesteś w ciąży” – tak jakbyśmy co najmniej o tym nie pamiętały… „Usiądź, odpocznij, nie noś, nie dźwigaj, nie męcz się”

Ja wiem, że to wynika z troski o zdrowie i samopoczucie, ale efekt często jest odwrotny. Oczywiście, że w ciąży dbamy o siebie (poza ciążą też!), oszczędzamy się, ale… czy siadanie zamiast stania jest dla nas dobre? NIE. 

Czy brak ruchu jest dla nas dobry? NIE! Ruch to nie jest męczenie się, ruch to wspieranie ciała, lepsze odżywienie tkanek, mniejsze ryzyko komplikacji, świadomy i umiarkowany ruch to zdecydowanie zdrowie.

A więc na co uważać w ciąży? Zamiast rozkminiać, CZY możesz ćwiczyć, pomyśl, JAK ćwiczyć, by najlepiej wspierać swoje ciało!

Nieodpowiedni ruch

No dobrze, ale czy każdy ruch w ciąży będzie dobry?

Oczywiście, że nie! O tym, czego konkretnie unikać w ciąży pisałam już w tym wpisie. Nie jest to jednak wcale długa lista – generalnie uważamy na wzrost ciśnienia wewnątrz jamie brzucha, by nie zwiększać ryzyka rozejścia mięśni brzucha, czy problemów dna miednicy, jak np. nietrzymanie moczu.

Warto pamiętać też o tym, że ruch ruchowi nierówny, gdy słyszymy od lekarza, że nie wyraża on zgody na ćwiczenia w ciąży. Bo być może ma w głowie crossfit, a nie ćwiczenia oddechowe czy mobility.

Co więcej, najnowsze badania dowodzą, że nawet w przypadku ciąży zagrożonej przedwczesnym porodem tzw. „reżim łóżkowy” nie jest wskazany!

A więc umiarkowany ruch, świadomy – nawet dla zagrożonej ciąży jest zdrowy!

Pułapka wyspania i odpoczynku "na zapas"

Rany ile ja się nasłuchałam historii o tym, żeby odpoczywać i spać na zapas, bo potem to już koniec, nawet kawa nie pomaga.

Nie wiem, jaki sens ma straszenie ciężarnej kobiety, jak to będzie hardkorowo… Po prostu będzie jak będzie i tyle. 

Pewnie psychicznie ciężko się do tego przygotować, ale fizycznie jak najbardziej!

Z tym, że na pewno nie jest to „wysypianie się i odpoczynek na zapas”. Oczywiście dbajmy o swój sen i regenerację, nie pracujmy po nocach, zrezygnujmy z super męczących i stresująch delegacji itd. – ale nie ma takiej magicznej opcji jak wyspanie na potem.

Natomiast to co może nam zaprocentować na potem to odpowiednie wzmocnienie ciała w ciąży, lepsza postawa ciała czy zdrowe nawyki ruchowe.

Unikanie aktywności fizycznej nie ma podparcia naukowego:

1. Bitar G: The Compliance of Prescribed Activity Restriction in Women at High Risk for Preterm Birth, American Journal of Perinatology: 2020 July 23

2. Walsh CA: Maternal activity restriction to reduce preterm birth: Time to put this fallacy to bed, Australian and New Zealand College of Obstetricians and Gynaecologists: 20 July 2020

3. Bitar G, Ghamar MD; Sciscione, Anthony DO; Fonge, Yaneve MD: Activity Rest Prescription and Compliance in Women With Short Cervix [03K], Obstetrics & Gynecology: May 2020 – Volume 135 – Issue – p 114s

No dobrze, wiem, że ten wpis nie był taką zwykłą odpowiedzią na pytanie „Na co uważać w ciąży?” 🙂

Ale mam nadzieję, że zwróciłam Twoje spojrzenie w nieco innym kierunku. Nie patrz na ciążę przez pryzmat zagrożeń, nie daj się zamknąć pod kloszem pod pozorem „dbania o siebie”, nie daj się upośledzić!

We mnie siedzi taka głęboka niezgoda na to, że my kobiety, zachodząc w ciążę musimy nagle wyrzekać się normalnego życia.

Skąd ta niezgoda?

Pamiętam, jak zaszłam w pierwszą ciążę i musiałam tłumaczyć się całej rodzinie, dlaczego nadal pracuję i czy to aby na pewno bezpieczne. I dlaczego nie chcę położyć się po obiedzie i odpocząć. Bo przecież powinnam się oszczędzać… „I tak Ci to ćwiczenie nic teraz nie da, wyśpij się lepiej na zapas” – przewijało się co jakiś czas. Pomyślałam wtedy, że wcale się nie dziwię kobietom, że w ciąży nie ćwiczą, bo trzeba być na prawdę bardzo zdeterminowanym, żeby to robić!

Pamiętam pierwsze odwiedziny babci po porodzie, która na do widzenia poradziła mi kupno gorsetu, bo tego brzucha to się tak łatwo już nie pozbędę.

Pamiętam kontrolę u lekarza po połogu, który wyśmiał mnie, że byłam u fizjoterapeutki, mówiąc „lepiej się Pani dzieckiem zajmie, a nie o brzuch się martwi”.

I to wszystko budziło we mnie niezgodę!

I w sumie z tej niezgody powstały moje programy treningowe. Z niezgody na to, by kobiety zachodząc w ciążę, musiały żegnać się ze swoim sprawnym ciałem i z robieniem tego, co kochają.

A teraz kiedy już sama jestem mamą, wiem dobrze, że nie musimy się na to zgadzać!

Chcesz cieszyć się sprawnym ciałem w ciąży i gładko wejść w macierzyństwo? 

Program grupowy dla kobiet w ciąży "Sprawna mama" pomoże Ci:

zachować sprawność w ciąży 

przygotować ciało do porodu i połogu

szybciej wrócić do formy po ciąży

To dawka energii na czas ciąży, pewność siebie i lekkość w ciele i na duszy, z którą wkroczysz w macierzyństwo!

Hej, fajnie, że tu wpadłaś!

Jeśli jeszcze się nie znamy, to jestem Hela Ignatowska i pomagam mamom i przyszłym mamom być w dobrej formie i cieszyć się zdrowiem poprzez świadomy ruch, którego uczę w moich programach treningowych.

Nie zapomnij pobrać bezpłatnych materiałów, które pomogą Ci czuć się lepiej w swoim ciele!

 

Dobrego dnia,

Hela | @naladujbaterie

P.s. Koniecznie odwiedź mnie na Instagramie, gdzie bywam najczęściej - wpadaj do mnie po codzienną dawkę inspiracji i motywacji do działania, pomimo braku czasu i macierzyńskiego chaosu!

Cześć, daj znać, w czym mogę Ci pomóc!